Your Cart

Aromaterapi

AROMATERAPİ VE UÇUCU YAĞ NEDİR

Çoğu zaman aromaterapi terimi, kokuların yardımıyla bir kişinin bir tek duygusal durumunu etkileyen tedavi yöntemi anlamına geldiğinde yanlış yorumlamış oluruz. Burada başka bir özellik var: aromatik yağ vücuttaki kimyasal süreçleri etkileyen maddeler içeriyor ve bu da bireysel organların veya sistemlerin çalışmasını etkiliyor.

Uçucu yağlar nelerdir?

Bitkilerin uçucu aktif maddeleri uzun zamanlardan beri detaylı bir şekilde araştırılmaktadır. Bugüne kadar yaklaşık 3.000 eter yağ bitkisi üzerinde çalışılmıştır. 500’den fazla organik bileşik izole edilmiş ve tanımlanmıştır. Bunların sayısı bir uçucu yağın bileşiminde 120 ila 500 arasında değişebilir. Yapay olarak geliştirilmiş ilaçların hiçbiri zengin bir içerik, geniş bir etki yelpazesi ve yan etkilerinin yok denecek kadar az olması bakımından uçucu yağlarla karşılaştırılamaz. Yeni yağı kullanmadan önce özellikle toksisite ve cilt maruziyeti ile ilgili olarak güvenli kullanımı için talimatları okuduğunuzdan emin olunuz.

Uçucu yağlar bitkinin herhangi bir yerinde bulunabilir: tohumlarında, köklerinde, yapraklarında, meyvelerinde, odunsu ağaçların gövde ve kabuklarında, çiçeklerinde,reçinelerinde vb.Yağın bileşimi ve bitkideki içeriği yılın zamanına ve hatta toplama saatine göre değişebilir. Uçucu yağın kalitesi hakkında fikir edinmek için ilk önce ambalajına bakmak lazım. Ürün mutlaka koyu cam bir şişenin içinde olmalı ve hava geçirmez bir şekilde paketlenmelidir çünkü uçucu yağlar fotoğraf filmi gibi işığa duyarlıdır ve plastikle reaksiyona girer. Kural olarak kapaklar özel malzemelerden yapılır. Uçucu yağılar hacim olarak genellikle 10-20 ml’yi geçmez.

Uçucu yağın kalitesini leke ile belirleme yöntemiyle belirlenmesinde yanlışlar fikirler vardır. Kağıda düşen yağ damlasının anında ve iz bırakmadan buharlaşması gerektiğine inanılmaktadır. Bu kesinlikle doğru değildir.Bazı uçucu yağlar çok çabuk buharlaşamaz, çünkü terpenler, ağır reçineler ve pigmentlerde içerirler. Buharlaşan yağlardan zehirliler hariç geriye (etkin maddesine bağlı olarak) hafif bir leke kalmalıdır. Uçucu yağların ortalama buharlaşma süresi 7 -15 dakikadır,20-30 dakika içinde buharlaşanlar ise reçinelerdir(sedir, sandal ağacı)

Tüm uçucu yağların aynı sıcaklıkta donmasi fikri de yanlıştır. Doğal yağların farklı donma noktaları vardır. Anason, 2° C’nin hemen altındaki bir sıcaklıkta ve kekik gibi bazı yağlarda -10° C’lik bir sıcaklıkta bile donmayabilir. Yüksek kaliteli doğal uçucu yağlar, tüm bileşen çeşitlerinin varlığını kademeli, dengeli şekilde hissettiren yumuşak belirgin, koku yoğunluğu aynı düzeyde olan bir kokuya sahiptir.

Tahrif edilmiş yağ çok keskin kokar, bazı bileşenler resmen ön plana çıkar. Bazen alkol, aseton veya diğer teknik yabancı maddelerin kokusu açıkça hissedilir. Bu tür yağlar sadece koku gidermek, dezenfeksiyon amacıyla günlük yaşamda kullanılabilir. Bunlar doğal olanların taklididir. Bir nevi sentetik imitasyon da diyebiliriz.

Klasik aromaterapi, özellikle bir aromaterapi uzmanının tavsiyesi olmadan, uçucu yağların dahili kullanımını önermez. İstisnalar baharat olarak kullandığımız bitkilerin uçucu yağlarıdır,o da minimum ölçekte kullanılabilir. Cilde seyreltilmemiş uçucu yağlar, özellikle güçlü (karanfil, tarçın, misk cevizi, adaçayı,vb.) uygulanması önerilmez çünkü yanıklara ve tahrişe neden olabilir. Bazı uçucu yağlar seyreltilmemiş olarak kullanılabiliyor(lavanta, Çay ağacı, sandal ağacı vb.)

Aynı uçucu yağlar üç haftadan fazla kesintisiz olarak kullanılmaz. Her bileşenin vücuttaki eşsiz yerini bulması için kullanıma ara verilmesi gereklidir.

Uçucu yağları ilaçlarla beraber kullanıldığında değişik etkiler ortaya çıkabilir: antibiyotiklerin etkisini artırabilir ve aynı zamanda homeopatik tedaviyi etkisiz hale getirebilirler.

Dökülen uçucu yağ, tüm odayı kokusuyla doldurur ve içindeki insanlar üzerinde istenmeyen bir etkiye sahip olabilir. Yağı hemen bir peçete ile silmeniz ve odadan çıkarmanız gerekir. Uçucu yağ gözlere girdiğinde, saf bitkisel yağ ile yıkamalısınız, su ile değil!

Uçucu yağları karanlık ve serin bir yerde sıkıca kapatılmış koyu cam bir şişede saklayın. Narenciye yağları en iyi buzdolabında saklanır. Düzgün bir şekilde depolandığında, uçucu yağlar özelliklerini en az bir yıl korur. Ama ladan, mür, sandal ağacı, gül, paçuli yağları zamanla sadece daha da güçlenirler.

Aromaterapi kavramı altında, uçucu bitki aromatiklerinin aktif kullanımı, aromaterapi etkisinin gösterildiği tipik sorunların tanımı ve aromaterapotik ajanların (uçucu yağlar ve bunlara dayalı ilaçlar) tanımı ile tedavi yöntemleri ve teknikleri anlaşılmaktadır. Uçucu yağlar son derece konsantre fitoterapötik ürünlerdir bu nedenle bitkisel hammaddelerin kendisiyle karşılaştırıldığında 4-5 kat daha düşük bir tüketim sağlarlar. Bununla birlikte, tedavi seyri fitoterapiden 5 ila 6 kat daha kısadır.

Aromaterapi bir kişinin bireysel özelliklerine çok ince bir şekilde yaklaşır. Sezgisel savunma mekanizmaları çok güvenilirdir ve aromaterapi ürünlerini seçerken kendinizi dikkatlice dinlediğinizde vücudun kendisi her zaman neye ihtiyacı olduğunu söyleyecektir. Akut alerjik vakalarda dikkatli olmalı ve yeni bir tedavi sürecine başlanmamalıdır, bilinmeyen ürünler kullanmamalıdır.

Genel olarak, uçucu yağlar iki ana nedenden dolayı karıştırılır: istenen terapotik etkiyi elde etmek veya bir koku oluşturmak için kokusu çekici olan ürünü kullanmak her zaman daha keyiflidir. Yağların seçimi ve bunların kombinasyonu her şeyden önce bireyin zevkine bağlıdır.Karışımların hazırlanması ise kendi kokunuzu bulmanız için sonsuz bir arayıştır.

Uçucu yağ satın alırken, düzgün firmalar tarafından üretilen saf uçucu yağları tercih edin. Bu ürünler tanım gereği ucuza mal olamaz sadece doğal yollarla elde edilirler. kimyasal katkı maddeleri içermezler, orijinal ambalajlara ve kalite sertifikasına sahiptirler.

Birçok uçucu yağ ışığa ve havaya karşı hassastır. Bu nedenle, koyu cam şişelerde, serin ve doğrudan güneş ışığından korunmalıdır. Petitgrain veya paçuli yağı gibi yağlar, uygun şekilde depolandığında aromaları zenginleşir.

Uçucu yağlar için farmakolojik özelliklerin en karakteristik özelliği: anti-inflamatuar, antiviral, antibakteriyel, antiparazitik, antifungal, sedatif, tonik özellikler. Bağışıklık sisteminin aktivitesini uyarmak için uçucu yağların kullanılması umut vericidir. Bazı uçucu yağlar, uyarıcı, sakinleştirici, analjezik, antihipertansif, antispazmodik vb.

Karışımdaki aromatik yağ konsantrasyonu, hastalığın türüne bağlı olarak genellikle %1 ila %3 arasında değişir. Kural olarak romatizma veya hazımsızlık ile konsantrasyon, duygusal şokların veya sinir bozukluklarının neden olduğu hastalıklardan daha yüksektir. 20 damla aromatik yağ yaklaşık 1 ml’ye eşittir, bu nedenle karışımı hazırlarken aşağıdaki oranları kullanın:

Aroma yağı baz (taşıyıcı)yağ

20-60 damla-100 ml

7-25 damla-25 ml

3-5 damla-1 çay kaşığı

Ağrıyı azaltmak ve enflamatuar süreçleri hafifletmek için aromatik yağların kullanımı çok etkili bir yoldur. Kompres karışımı için sıcak suya 4-5 damla aromatik yağ eklenir ve bu suda bir parça pamuklu bez veya havluyu ıslatın ve ağrılı yerin üzerine koyun.

Kompres, sıcaklığı vücut sıcaklığına eşit olana kadar tutun, ardından bezi tekrar sicak suda ıslatın ve prosedürü tekrarlayın. Sıcak kompresler sırt ağrısı, romatizma, artrit, enflamatuar süreçler, kulak ağrısı ve diş ağrısı için mükemmeldir. Soğuk kompresler aynı şekilde yapılır ancak sıcak su yerine buzla soğutulmuş su alin alın veya başın arkasına kompres koyun. Bu tür kompresler baş ağrısına burkulmalara. şişmelere, çürüklere yardımcı olur.

Evde, 100 ml saf veya arıtılmış suya 20-30 damla aromatik yağ ekleyerek tualet veya çiçek suyu hazırlayabilirsiniz. Bu su birkaç gün karanlık bir yerde tutulmalı ve kullanmadan önce bir kahve filtresinden filtrelenmelidir. Aromatik yağlar suda çözülmese de koku ve özelliklerini iletirler. Bu su, akne, dermatit, egzama gibi çeşitli cilt hastalıklarını tedavi etmek için kullanılabilir. Ayrıca cildi iyi temizler ve tonlandırır. Bu amaçlar için hemen hemen tüm yağlar uygundur, ancak geleneksel olarak gül, portakal ve lavanta yağları kullanılır. Ayrıca çeşitli yağlar ekleyerek tualet suyu hazırlayabilirsiniz.

Dr.Kerim TURAN